از ما چه می خواهید؟
برنامه زمانبندی حرکت قطارها تهیه بلیط اینترنتی
ردیابی بار ثبت و پیگیری سفارش حمل بار
ثبت و پیگیری شکایت کتابچه راهنمای مشتریان
مناقصه ها و مزایده ها خدمات و حقوق مسافرین
ادارات و شرکت های مرتبط قوانین و مقررات حمل بار
10 : 14 - 1397/03/21 - تعداد بازدید : 56
قائم مقام راه‌آهن خبر داد :
برگزاری ششمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی/ نگران تحریم نیستیم
به گزارش روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، حسین عاشوری در نشست خبری ششمین نمایشگاه بین المللی حمل‌ونقل ریلی، صنایع، تجهیزات و خدمات وابسته، با حضور اصحاب رسانه، افزود: این نمایشگاه 29 خرداد تا اول تیرماه امسال با حضور 200 شرکت ایرانی و 90 شرکت خارجی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.
وی با بیان اینکه نمایشگاه ریلی با حضور وزرای راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت و معاون علمی و فن آوری رئیس جمهور افتتاح خواهد شد گفت: امیدواریم که با استفاده از این ظرفیت
نمایشگاه همکاری های خوبی میان سازندگان داخلی و خارجی شکل گیرد.
قائم مقام راه آهن با اشاره به حضور شرکتهایی از کشورهای آلمان، ایتالیا، اسپانیا، چین، روسیه، ترکیه، لتونی و استونی دراین نمایشگاه، اظهار داشت: فضای نمایشگاه 22 هزار متر مربع است و نمایشگاه در مقایسه با سالهای قبل رشد قابل توجهی در فضا و تعداد شرکت کنندگان داشته است.
عاشوری با یادآوری تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از کالاهای ایرانی و شعار سال اظهار داشت: این نمایشگاه فرصت خوبی خواهد بود تا تولید کنندگان و شرکت های داخلی توانمندی های خود را در معرض نمایش قرار دهند.
ورود 6 هزار واگن باری تا دو سال آینده به ناوگن ریلی
وی با بیان حمایت دولت از توانمندی های بخش خصوصی در حوزه ناوگان، فنی زیر بنائی و خدمات ریلی، تصریح کرد: شرکت راه آهن در سالهای اخیر با استفاده از ابزار مالی توانسته تا همکاری های خوبی میان شرکت های داخلی و خارجی ایجاد کند که نمونه آن قرارداد ساخت 6 هزار واگن باری بین شرکتهای روسی و ایران است که بخشی از آن در ماههای گذشته انجام شده و بخش کوچکی از این قرارداد در حال انجام است و کل پروژه تا دو سال آینده به ناوگان ریلی کشور اضافه می‌شود.
وی گفت: همچنین در حوزه مسافری مذاکراتی میان شرکتهای خارجی با سازندگان داخلی انجام شده است که هنوز قرارداد آنها تکمیل و نهایی نشده است.
به گفته عاشوری؛ شرکت های داخلی نیز تعدادی واگن در اختیار شرکت های مسافری داخلی از جمله رجا قرار داده اند.
قائم مقام راه آهن تاکید کرد: امیدواریم پس از برگزاری نمایشگاه ریلی در تعامل با خریداران، فروشندگان و حمایت‌های راه‌آهن زمینه توسعه ساخت داخل تجهیزات ریلی را فراهم کنیم.
وی با بیان این ‌که محدوده بحث سرویس و خدمات را فقط حوزه تولید نمی‌دانیم، ادامه داد:‌ حوزه خدمات که بستر ارائه فناوری نوین است برای راه‌آهن بسیار مهم است و تلاش می کنیم که حمایت از استارتاپ‌ها را نیز توسعه دهیم.
عاشوری همچنین از رونمایی از چند طرح استارتاپی در نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی، صنایع، تجهیزات و خدمات وابسته خبر داد و تصریح کرد: همچنین شرکت های خارجی با حضور در این نمایشگاه ضمن ارائه محصولات جدید خود، ادامه تعامل و همکاری خود را با شرکت های ایرانی مورد تاکید قرار می دهند.
وی با بیان اینکه حمل و نقل ترکیبی و لجستیک در تمام دنیا و در مدهای مختلف مورد توجه قرار گرفته است، اظهار داشت: در سند جدید ارائه شده از سوی وزیر راه و شهر سازی در خصوص استراتژی حمل و نقل این موضوع مورد توجه قرار دارد و لازم است که شرکت هایی که در این حوزه کار کرده و توانمند هستند روشهای مختلف خود را ارائه دهند.
نگران تحریم ها نیستیم
وی در ادامه با تاکید بر اینکه با وجود خروج آمریکا از برجام، طرف‌های قرارداد ایران برای تولید واگن اعلام کرده‌اند و به همکاری خود با کشورمان ادامه می‌دهند تصریح کرد: تحریمها موضوع تازه ای برای کشورمان نیست و ما قبلاً نیز تجربه این تحریمها را داشته ایم. بسیاری از شرکت هایی که قراردادهایشان را بسته اند متعهد به اجرا هستند و تا کنون از این قرارداد ها خارج نشده اند. بعلاوه برخی از شرکت هایی که در مرحله گفتگو قرار داشتند و قرارداد خود را نهایی نکردند نیز اعلام کرده اند که مشکلی برای ادامه کار ندارند و برخی نیز که نگرانی بیشتری داشتند اعلام کردند که پس از مذاکره با مقامات رده بالای کشورشان نتیجه را اعلام می کنند.
قائم مقام راه‌آهن همچنین با بیان این‌که در سال 92 پایین ترین ترانزیت کشور را به دلیل تحریم‌ها داشتیم اما یکسال بعد با رشد 100 درصدی مواجه شدیم، یادآور شد: طی دو ماه اول امسال رشد 70 درصدی ترانزیت ریلی داشته‌ایم.
وی با تشریح چگونگی خروج از روند کاهشی ترانزیت ریلی در سال 93 اظهار داشت: در سال 93 بخشی از نگرانی‌ها شرکت‌های خارجی را حل کرده‌ایم که یکی از این نگرانی ها موضوع بیمه بود.در آن مقطع با یکی از شرکت های بیمه ( بیمه ایران) قراردادی را امضا کردیم که بارهای ترانزیتی را تحت پوشش قرار می‌داد و نگرانی صاحب بار را مرتفع می کرد. همچنین مشکلات گمرکی را در مبادی رفع کرده و در زمینه مشکل نقل و انتقال پول برای شرکت های فورواردری نیز روشهای ویژه ای را بکار بردیم و توانستیم نگرانی ها را برطرف کنیم.
عاشوری خاطر نشان کرد:‌ اگرچه تحریمها آزاردهنده هستند و به صنایع کشور آسیب می رسانند اما خیلی نگران تحریمها نیستیم و تحریمها نمی توانند ما را زیاد تحت تاثیر قرار دهند.
وی با تاکید بر این‌که خوشبختانه در حوزه صنایع ریلی توانمندی‌های داخلی خیلی خوبی داریم و توافقات خوبی نیز به عمل آمده است، اظهار کرد: علاوه بر حوزه بار و مسافر در حوزه فن آوری های جدید تلاش کردیم تا تعامل بخش خصوصی و راه آهن را با بخش های خارجی بیشتر کنیم و در این راستا برخی از شرکت های خارجی در حوزه استارتاپ ها به دنبال همکاری مشترک با ایران هستند.
قائم مقام راه آهن با بیان اینکه بالغ بر 80 درصد لوازم و قطعات ریلی واگن‌های باری، 50 تا 60 درصد قطعات و لوازم واگن مسافری از توانمندیهای داخلی تهیه می شود، گفت: در تولید لکوموتیو سهم داخل 40 درصد است و 60 درصد نیاز ها از خارج تامین می‌شود.
وی تصریح کرد: در حوزه زیرساخت‌ 100 درصد تجهیزات مانند تراورس تولید داخل است.
آمادگی راه آهن برای سوآپ نفت
وی در خصوص سوآپ نفت از طریق راه‌آهن نیز گفت: سوآپ نفت دو بخش است؛‌ یک بخش که عملیات بوده و جزو وظایف وزارت نفت است و بخش اجرای عملی که مربوط به راه‌آهن است.
وی با یادآوری این‌که آخرین تجربه سوآپ نفت در راه آهن مربوط به 7 سال قبل است، افزود: ‌سوآپ نفت توسط وزارت نفت مطرح شده که البته هنوز درخواستی در این زمینه به راه‌آهن ارائه نشده است. در هر صورت راه‌آهن آمادگی سوآپ نفت را دارد و این مسئله را نیز اعلام کرده‌ایم.
عاشوری با تاکید بر اینکه ترانزیت سوخت از سوی راه آهن جریان دارد، تصریح کرد: ما ترانزیت سوخت را از ترکمنستان به بندرعباس انجام می دهیم. اما در مورد سوآپ نفت گذشته بخشی از سوخت قزاقستان و ترکمنستان را با قطار به خراسان حمل و در آنجا مورد استفاده قرار می دادیم و شرکت نفت در جنوب ما به ازای آن را به خریدار نفت تحویل می داد. همچنین در استان گلستان نیز اقداماتی انجام می شد با این حال در چند سال اخیر سوآپ نفت انجام نمی شود.
وی با یادآوری اینکه توسعه راه آهن بدون حضور گسترده و موثر بخش خصوصی امکان پذیر نیست، گفت: بر مبنای برنامه ششم توسعه، سهم راه آهن از حمل بار کل کشور باید به 30 درصد و حمل مسافر به 20 درصد برسد و ما برای تحقق این امر به حرکتی جهشی نیاز داریم که این حرکت بدون همراهی بخش خصوصی ممکن نیست.
قائم مقام راه آهن با اشاره به سوابق کاری خود در بخش خصوصی افزود: من مسائل و مشکلات این بخش را می دانم و جلساتی را در گذشته با بخش خصوصی برگزار کرده و در آینده هم تعامل و گفتگوهای بسیاری برای رفع مشکلات این بخش و ارائه راه حل های عملی – اجرایی خواهیم داشت تا بتوانیم آینده بهتری را برای راه آهن رقم بزنیم.
راه اندازی قطار تبریز – وان
قائم مقام راه‌آهن از راه‌اندازی قطار تبریز-وان (ترکیه) طی چند هفته آینده خبر داد و افزود: در گذشته به دو مقصد وان و استانبول قطار داشتیم اما به دلیل ناامنی در ترکیه این قطارها متوقف شد که با بهبود شرایط و انجام مذاکرات مسئولین دو طرف مجداد قطار تبریز- وان راه اندازی شد.
عاشوری افزود: البته به دلیل بازسازی خطوط راه آهن ترکیه قطار آنکارا و استانبول برقرار نشده است که بعد از بازسازی آن این قطار هم راه اندازی می شود.
وی با اشاره به خروج واگن‌های فرسوده از شبکه ریلی اظهار کرد: دو سال پیش مصوب شد در چند گام واگن‌های فرسوده از رده خارج شود. در گام اول واگن‌های با عمر 50 سال، در گام دوم واگن‌های با عمر 40 سال و در گام سوم واگن‌های با سن 30 سال خارج می شود.
قائم مقام راه آهن با یادآوری اینکه در سالهای گذشته در بحث خرده بار نتیجه خوبی نگرفته ایم گفت: در یکسال گذشته قراردادهایی را با شرکت پست امضا کرده ایم اما هنوز اتفاق جدی در این مورد روی نداده است. مشکل ما در این زمینه از جنس سخت افزاری است و به دنبال شرکتی هستیم که بتواند در این زمینه توانمند ، جدی و مکانیزه عمل کند.
وی در ادامه رشد حمل بار و مسافر را ماحصل افزایش ناوگان وسرعت دانست و افزود: با این حال با نقطه مطلوب و سرعت مورد نیاز بازرگانی توسعه یافته فاصله داریم .
عاشوری با بیان اینکه 42 درصد از قطارهای راه آهن برنامه ای است؛ خاطر نشان کرد: یکی از مشکلات ما این است که مراکز بارگیری و تخلیه بار در کنار راه آهن قرار ندارد که در این باره جلسات متعددی با شرکت های صنعتی و سازمان بنادر برای افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری انجام شده و تلاش بر این است که این جابجایی به شکل مکانیزه صورت گیرد.
عاشوری بیان کرد: واگن‌های با عمر 50 و 40 سال از شبکه ریلی خارج شده و در خصوص واگن‌های با عمر 30 سال با توجه به برخی مشکلات، شرکت‌های ریلی برای اجرای گام سوم خروج واگن‌های فرسوده از راه‌آهن مهلت خواسته‌اند که طی روزهای آینده نتیجه آن اعلام خواهد شد.
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0
ارسال نظرات
نام  
آدرس پست الكترونيكي شما    
شماره تلفن
توضيحات  
تغییر کد امنیتی  
كد امنيت  
 
روابط عمومي
پيوند هاي مرتبط
فرصت هاي همكاري
اطلاعات تماس
آدرس: تهران، بالاتر از ميدان آرژانتين، بلوار آفريقا، ساختمان مركزي راه آهن كدپستي 1519630807 تلفن: 55121
کليه حقوق محتواي اين سايت متعلق به راه آهن جمهوري اسلامي ايران مي باشد.
Powered by DorsaPortal